counter on godaddy

Opp med hendene, det er fra Arbeiderpartiet!

skrevet av Jakob Arvola den 9. desember 2009

Har De tatt på Dem selv i det siste? Arbeiderpartiet ser Dem! Jeg fant heftet på et antikvariat i Oslo. Det er opprinnelig skrevet av dr. med. Max Hodann, oversatt til norsk av stud.filol. Halvard Manthey Lange og stud. med. Sven Oftedal. Og, av alle ting: Utgitt av Det Norske Arbeiderpartis Forlag i 1929. Og det står svart på hvitt: Bli ferdig med det. Først som sist.

Det er kanskje litt urettferdig, men jeg kom på tanken om det jeg hadde i bokhyllen da jeg leste nettidsskriftet Ungdom & Medier i dag. Der går prosjektleder Jarle Haugland til frontalangrep mot NRK-programmet Juntafil, som sist lørdag la opp trekantsex som tema. Han mener at NRK gir skadelige sexråd, og advarer mot å signalisere at sex er noe man eksperimenterer med. Det som er synd, er at det ikke er mulig å diskutere saken på nettstedets egen artikkel. Derfor inviterte jeg Jarle hit til bloggen for å kommentere og utdype, noe han sa seg villig til.

Jeg er ikke enig med deg i at NRKs Juntafil opptrer uansvarlig, Jarle, men jeg synes tankene dine er verdt en utdyping, og ikke minst høre mine egne leseres mening. For det er vel neppe tvil om at holdningene våre har utviklet seg noe siden selveste Arbeiderpartiet definerte hva som var synd i sengen?

{ 10 kommentarer… Les eller gå til kommentarskjemaet og skriv }

Jarle desember 9, 2009 kl. 13:55

He he, interessant å bli sammenlignet med en 80 år gammel Ap-bok.

Først: På ungdomogmedier.no er det mulig å kommentere/diskutere, så der er folk hjertelig velkommen til å bidra med sine innspill.

Min reaksjon til Juntafil-gjengen, som forøvrig har tatt opp mange viktige tema opp igjennom, er selvfølgelig farget av at jeg mener trekant- og gruppesex er en form for seksuell eksperimentering som ikke er bra for oss mennesker.

For meg handler det ikke om å forsvare noen kristen seksualmoral eller å definere noe som synd. Det jeg savner, er stemmen som våger å trekke opp noen linjer for å beskytte den gode sexen. Slik veiledningen på Juntafil var denne lørdagen, var de tydelige rådene fraværende, og døren ble åpnet inn til en seksuell eksperimentering

Dermed etterlater man tenåringer alene til å manøvrere i et landskap der det hadde vært sunt med noen voksne stemmer. De kunne noen ganger lukket en dør eller to inn til spennende verdener som kan skade mer enn en tenåring er i stand til å vurdere der og da.

Det jeg lurer på, er om verdisynet som ble formidlet på Juntafil denne dagen er en bevisst holdning fra NRK?
I tilfelle er jeg dypt uenig med dem, og mener at veiledning inn i gruppesex skader mennesker. Hvis ikke dette er et bevisst verdisyn, bør NRK gå en runde innad om hvilke verdier som skal farge og forme deres seksualveiledning.

Forøvrig: Personlig mener jeg aldri at Ap har hatt noen egentlig autoritet til å definere hva som er synd. Vi må nok lenger tilbake i tid enn det, til han som en dag skapte menneskene og sexen, og var veldig fornøyd med det han hadde skapt. :)

Svar

Marianne desember 9, 2009 kl. 15:21

Jeg blir like imponert hver gang jeg hører fra sånne som deg, Jarle. Er det fortsatt folk som mener at det er skadelig å ha ett “eksperimentelt” seksualliv? Imponerende, virkelig imponerende.

Men hva vet vel jeg. Jeg er jo åpenbart skadd for livet, siden jeg er dame og liker sex. Du mener vel at jeg har eksperimentert også, jeg har jo både drevet med BDSM og gruppesex. På eget initiativ! Å nei, jeg kommer til helvete, hvis jeg ikke allerede er der, så skadd jeg må være. Eller hva?

Svar

Jarle desember 9, 2009 kl. 16:22

Ja, det er fortsatt folk som meg. Vi går midt i blant dere, forkledd som vanlige mennesker…

Det er ikke min oppgave å diagnostisere ditt følelsesliv. Heller ikke å avgjøre din evighet.

Mitt poeng med dette, er at sex er noe av det sterkeste i vårt følelsesliv, på godt og vondt. Å sende ungdommer ut for å eksperimentere med det, uten noen form for grenser utover hva de føler der og da, er å la dem spille russisk rullett med eget følelsesliv.

Ungdommer fortjener bedre veiledning en det. De trenger å bli veiledet inn i god sex, og mitt syn er at det skjer i et forpliktende, monogamt forhold, preget av trofasthet, respekt og ikke minst, trygghet.

Svar

Dnort desember 9, 2009 kl. 18:23

Tja, hva mener så jeg. Er litt midt i mellom. Grenser er bra. Veiledning det samme. Faktisk tror jeg man i Juntafil har drevet med dette. Oppfordring til sikker sex bl.a.
Hørte ikke programmet det er snakk om og er en av de som skifter kanal når de kommer på. Blir bare for mye “er’e natturlig”-prat. Hadde vært mer interessant med et samlivsprogram. Det ungdommen (og vi andre) virkelig trenger gode råd på, er hvordan få et samliv til å fungere. Hvordan få og beholde en kjæreste. Med og uten barn. Barna ser det ut til at man klarer å lage, uansett sexualundervisning.

Svar

Suziluz desember 9, 2009 kl. 19:46

Jag är faktiskt rätt osäker på vad jag själv tycker ifråga det här – mest för att jag känner mig för gammal, är av en annan generation, och tycker att det kan bli farligt att fastna i sin egen upplevelse av vad som är “bra” eler inte. Jag försöker hänga med lite i svängarna vad det gäller hur ungdomar numera förhåller sig till utveckling, vare sig det gäller sexuell eller annan, och det enda jag är säker på är att det har skett en ganska markant förändring sedan jag själv var i deras ålder. Jag tror inte att förändring i sig är vare sig negativt eller positivt, det är bara annorlunda. Och det ska man nog göra sitt bästa för att acceptera utan att fördöma. Tiderna förändras.

Det jag har svårast att förlika mig med är ungefär samma sak som Dnort tar upp. Att det pratas extremt lite om det relationella bland ungdomar av idag. Som jag uppfattar det är sex och att experimentera med sex ganska oladdat för dem, men däremot är relationer och att låta människor vara viktiga för en väldigt laddat och svårt och något som kanske till och med ska undvikas, för säkerhets skull. Hellre knulla runt utan att bry sig så mycket än att bli kär. Och det som oroar mig är att det verkar finnas en stark tendens att separera det ena från det andra. Att de liksom inte längre hör ihop, inte ens är eftersträvansvärt att ha det så. Och kanske att de inte behöver göra det, det kanske bara är mitt tankesätt som är förlegat, men… för mig känns den tanken sorglig.

Svar

Hvorfor ikke... desember 9, 2009 kl. 20:31

Ja, det er jeg helt enig i…den tanken känns sorgelig….

Jeg er glad jeg var ung i en tid, da man fikk utvikle sin seksualitet i fred, uten at kule programledere og andre måtte diskutere opp og i mente hva som er NORMALT(?) for en ungdom.

- men alikevel ikke lengre siden, enn at seks var en naturlig ting.

Svar

Hvorfor ikke... desember 9, 2009 kl. 20:33

..men tydeligvis så gammel at jeg skriver sex med ks????

Svar

Beritk desember 10, 2009 kl. 9:31

Som alle vet finnes flere andre typer forhold enn det standard mann-og-kone-i-misjonærstillingparet, og Jarle Hauglands “personlige syn” på hva som utgjør god sex fungerer helt sikkert for ham, men da kan han holde det for seg selv og ikke forsøke å gjøre regelverk ut av det. Sex og samliv hører ikke nødvendigvis sammen lenger, og det kan man synes er bra, og det kan man synes er trist.

Dette sagt, er jeg enig med Dnort og Suziluz, fokus på samliv er en stor mangel i et samfunn hvor man blir bombardert av sex, skilsmisser og selvrealisering (og ja, jeg tror dette henger sammen på et vis).

Svar

Jakob Arvola desember 10, 2009 kl. 10:12

Jeg synes det er prisverdig at Jarle tar opp veiledning som tema. At vi ikke trenger å si at alt er lov. For alt er jo ikke lov.

Svar

Hverdagsmirakelet desember 13, 2009 kl. 18:59

Vil anbefale alle å lese Jens Bjørneboes Uten en tråd, som jo har sine svakheter, men som allikevel sier noe av det klokeste om sex jeg noensinne har hørt :”seksualiteten er uskyldig så lenge moralbudene om redelihet, mot, alminnelig menneskelighet og hensynsfullhet følges”.
Vi prater mye om seksualitet, og om hva som er “vanlig” og om moral, og vi bekymrer oss spesielt for ungdom og seksualitet. Ja, seksualitet er en stor del av oss som mennesker, men kanskje burde vi heller fokusere på å gi både ungdommen og oss selv trygghet og sikkerhet i resten av livet, og med seg selv. Da ville kanskje ikke være så utrygge i forhold til seksualitet?

Svar

Skriv en kommentar

Previous post:

Next post: