Fra de mørklagte soverom

– Men hva om noen har sex på lufta, da, vil du som kringkastingssjef stanse et slikt innslag? spurte journalisten. Den nye ungdomskanalen Petre var rett rundt hjørnet, og i kongeriket var det nervøs stemning. En egen ungdomskanal. Det kunne gå lukt til helvede, som salige gamle professor Hallesby ville ha formulert det den gangen NRK var alene på eteren. Einar Førdes rynkete panne dro seg enda mer sammen, det var tydelig at han elsket spørsmålet, og det var like tydelig at han mente hva han sa når han svarte:
– Nei, altså, eg kan ikkje leggja meg opp i kva dei lokale redaktørane tek for avgjersler. Så svaret er nei.

Suksessen var et faktum fra første sendedag, lørdag den 2. oktober 1993. NRK Petre ble et testlaboratorium for nye programprosjekter, programledere, talenter og konsepter. Herreavdelingen (som nå går på P1) startet her, som avløser for en av moderne norsk radiohistories store lyttermagneter, Irma 1000. På Petres frekvenser ble Herman Baskårs fornærmelser kringkastet, og i XL-studio foregikk det stadige prøvesprengninger med mikrobølgeovn.

Men med trekanalssystemet ble det også desto vanskeligere å holde rede på hva som foregikk på gutterom og pikeværelser: Under énkanalsregimet gikk eksempelvis legendariske Ungdommens Radioavis i alles påhør, alle i familien kunne høre hva som var rådende ungdomstrender. Ungdommens Radioavis (må ikke forveksles med Ungdommens Radiomagasin fra slutten av 1940-tallet, med blant andre Erik Diesen som reporter) var dagsordensettende, med lange reportasjeserier om blant annet norsk neo-nasjonalisme på åttitallet, unges flytting fra bygdene, musikktrender og kritisk søkelys på forbrukersamfunnet. Som sagt: I alles påhør. Da trekanalen kom, kunne alt skje separat i familien: Mor fikk distriktssendingen på én kanal, far kunne høre sine klassiske perler i fred på P2, mens ungdommen i huset var det ingen som hadde sett noe til på lenge. Hva var det de lyttet til der inne i mørket?

God grunn til bekymring, om vi skal vende tilbake til salige professor Hallesby, meget god grunn til bekymring: Påsken 2005 stod synden våt og flekkete langs sengestolper og laken. Det var kveld. I stua satt mor og far og nippet til en konjakk, løste påskenøtter og lurte på om det ble grønt eller blått føre på påskedagsmorgen. Mens på rommet bak den stengte døren foregikk det saker og ting: NRK Petre hadde premiere på en svært omstridt mini-hørespillserie kalt «Boogie». Daværende kringkastingssjef John G. Bernander hadde personlig beordret serien sendt på kveldstid etter store avisoverskrifter om planlagt «sex-sjokk i NRK.» Bernander var litt mer skvetten av seg enn salig Førde, om vi skal si det som det er. Kortnovellene ble innspilt med skuespillere som blant andre Ane Dahl Torp og Kim Sørensen. Dagens første Radiotidsmaskin, utdrag fra sexhørespillet «Pariserhjulet», jeg har plukket høydepunktene:

[pro-player width=’600′ height=’350′ type=’sound’ image=’http://www.jakobarvola.com/wp-content/uploads/2010/11/IMG_0148.jpg’]http://www.jakobarvola.com/wp-content/uploads/2010/11/pariserhjul.mp3[/pro-player]

Men den som synder sover ikke godt, sier de rettmessig utsendte fra Herren, her er et annet høydepunkt, for balansens skyld, dagens andre Radiotidsmaskin: Professor Ole Hallesbys sagnomsuste radiotale om helvete, datert 25. januar 1953. Det var noe ganske annet som stod langs sengestolpene den kvelden: frykten for ikke å våkne neste morgen.

[pro-player width=’600′ height=’350′ type=’sound’ image=’http://www.jakobarvola.com/wp-content/uploads/2010/11/hallesby.jpg’]http://www.jakobarvola.com/wp-content/uploads/2010/11/hallesby.mp3[/pro-player]

6 tanker om “Fra de mørklagte soverom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *