Jeg sitter med arbeid på noen lydlandskap, og kom til å tenke på filmlyd: Det du ser på lerretet skal spille perfekt sammen med hva du hører. Etterarbeidet fra en filminnspilling eller en dokumentar gjøres av fagfolk som besitter fingerspiss-følelse for lyd.
I en dokumentar handler dette om tydeliggjøring av lydbildet, nennsom bruk av effekt og musikk, kanskje en mikrofon-lyd som må bearbeides i etterkant, gjøres skarpere eller mykere. Et fascinerende arbeid som bidrar til å gjøre produktet til hel ved.
I spillefilm legges lydbildet i hendene på avanserte lydstudioer, og såkalte foley-artister. Foley-ene står nevnt diskret nede i rulleteksten når de fleste har reist seg og kaster popcorn-kartongene på vei ut. Arbeidsteknikken og faget er oppkalt etter Jack Foley, som skapte sjangeren i 1927. Foley jobbet for Universal Studios i overgangen fra stumfilm til lyd på lerretet, og teknikken fra den gang brukes den dag i dag: Lydlegging kan ikke alltid gjøres fra et effektbibliotek, til det er timingen og lydenes særegenhet for krevende. Foley-artisten jobber med hender, føtter, egenskapte lydeffekter, rekvisitter og alt som kan lage lyd. Når opptakene med eksempelvis Russel Crowe er gjort, gjenstår detaljarbeidet med å finne lyden av fottrinnene hans, knirkingen i lær, et tau som løsnes. Alt dette gjøres i studio etterpå.
Jeg fant et morsomt eksempel på en foley-artist i verdensklasse, minidokumentar laget av Michael Coleman: Her er Gary Hecker i arbeid:
Interessant, han virker absolutt kompetent.
Men det er også mange sjarlataner med begrenset allmennkunnskap i bransjen; selv i nyere filmer kan man se digitale speilreflekser mens man hører en gammel Nikon MD-12 med livstrette batterier som trekker fram filmen litt for sakte….
Nemlig. Skjønner irritasjonen! I flukt av samme tankerekker: På svenske actionfilmer kjører politibiler med gammeldags bæbu-lyd. Dette er derimot ikke en feil, utrykningskjøretøyer her sier fortsatt bæbu. Syttitallsmimring. Jeg husker ikke i farta når vi fikk uuuiuui-oi-oi-oi-lyden i Norge, men det må ha vært en gang på tidlig åttitall.
Ah, som tidligere mobiltelefonnerd, er det helt forferdelig å se en telefon fra ett merke ringer med lyden fra et annet merke. Da kommer tvangstankene og sikringene ryker.
Fikk sett videoen nå. Jeg er mektig imponert over den kunstjobben der.
Javisst! Det kan se ut som om han har drevet med det der noen år…